D-vitamiinin saantisuosituksia lapsille, nuorille ja raskaana oleville sekä imettäville äideille päivitettiin vuoden 2011 alussa. Uudet, yksinkertaisemmat suositukset pyrkivät turvaamaan D-vitamiinin riittävän saannin mainituissa ryhmissä. D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti ihmisen elimistölle luontaista D3-vitamiinimuotoa. Lue lisää.
Suositukset D-vitamiinin saannille ovat olleet liian alhaiset, jotta D-vitamiinista olisi hyötyä vanhusten kaatumisten ehkäisyssä, selviää hiljattain British Medical Journalissa julkaistusta tutkimusanalyysista. Kansainvälisen tutkijaryhmän toteuttaman meta-analyysin mukaan vanhusten kaatumisriski vähenee viidenneksellä, kun päivittäinen D-vitamiinin saantitaso on välillä 17,5 - 25 mikrogrammaa. Alle 17,5 mikrogramman jäävästä D-vitamiinin saannista ei analyysin mukaan ole hyötyä kaatumisten ehkäisyssä. Lue lisää.
D-vitamiinin puute lisää riskiä sairastua flunssaan ja muihin hengitystieinfektioihin. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan joka neljännellä hengitystien infektioihin sairastuvalla on alhainen veren D-vitamiinipitoisuus. Lue lisää.
Tutkimusten mukaan noin 10-20 prosenttia suomalaisista kärsii kesälläkin D-vitamiinin vajeesta. Kesällä D-vitamiinia muodostuu ravinnon lisäksi myös auringon ultravioletti-B -säteilystä. Aurinko paistaa kuitenkin tarpeeksi helakasti vain lyhyen aikaa keskipäivällä. Lue lisää.
Yhdysvalloissa on käynnistymässä suuri kokeellinen tutkimus D-vitamiinin ja omega-3 -rasvahappojen terveyshyödyistä. Tarkoituksena on selvittää, voivatko nämä ravintoaineet ehkäistä syöpää, sydäntauteja ja aivohalvauksia. D-vitamiinin ja omega-3 -rasvahappojen merkityksestä eri sairauksien ehkäisyssä on jo jonkin verran epidemiologista näyttöä, mutta suuria kokeellisia interventiotutkimuksia näillä ravintoaineilla ei toistaiseksi ole tehty. Lue lisää.
