Tärkeimmät ravinnosta saatavan D-vitamiinin lähteet ovat kala, kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Luomutuotteita lukuun ottamatta kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.
Maitovalmisteiden rasvapitoisuus ei vaikuta D-vitamiinin hyväksikäytettävyyteen, sillä D-vitamiinin on osoitettu imeytyvän yhtä tehokkaasti sekä rasvattomasta että täysmaidosta. Metsäsienistä erityisesti kantarelleissa ja suppilovahveroissa on paljon D2-vitamiinia. Lihatuotteista broileri sisältää eniten D-vitamiinia, jota on myös kananmunankeltuaisessa.
| Ruoka-aine | Annos | D-vitamiinia µg |
|---|---|---|
| maidot ja piimät - ei luomutuotteet - myös jotkut jogurtit sekä soija ja viljapohjaiset juomat sisältävät D-vitamiinitäydennyksen |
lasillinen (n. 170 g) | 0.85 |
| kirjolohi tai lohi | 120 g | 10-20 |
| silakka | 1 kpl = 20 g | 3.8 |
| muikku | 1 kpl = 20 g | 0.4-5 |
| sillifilee | 1 kpl | 3 |
| sardiini | Rasiallinen, 85 g kalaa | 3-5 |
| tonnikala | 1/2 prk = 75 g | 4 |
| muut kotimaiset kalat (esimerkiksi ahven, kuha, hauki; merestä ja isoista järvistä pyydetyt kalat sisältävät yleensä huomattavasti enemmän D-vitamiinia kuin pienistä järvistä pyydetyt) | 120 g | 0.5-25 |
| kananmuna | 1 kpl = 60 g | 1.3 |
| margariinit ja kevytlevitteet | 1 tl = 5 g | 0.5 |
Maitovalmisteiden ja ravintorasvojen D-vitaminointia lisättiin Suomessa vuonna 2003. Luomu- ja tilamaitoa ei D-vitaminoida. Monivuotisen seurantatutkimuksen mukaan D-vitaminoinnin lisäys on parantanut suomalaisten D-vitamiinitasoja ja vähentänyt D-vitamiinipuutoksesta kärsivien määrää. Tavoiteltavan D-vitamiinitason saavuttaminen pelkän ravinnosta saatavan D-vitamiinin avulla on käytännössä kuitenkin hyvin haasteellista etenkin pimeään vuodenaikaan.
Ruoan vitaminoinnista huolimatta D-vitamiinivalmisteiden käyttöä suositellaan, jos ravinto ei koostu päivittäin vähintään puolesta litrasta vitaminoitua maitoa, vitaminoiduista rasvalevitteistä sekä kalasta ainakin kahdesti viikossa.
Vaikka söisi kansallisen ravitsemussuosituksen mukaisesti ja ravinnosta saatava D-vitamiinin määrä olisi voimassaolevien virallisten suositusten mukaista, se ei kuitenkaan aina ole tutkimusten mukaan riittävää.
