Nuoruustyypin diabeteksen ilmaantuvuus on nelinkertaistunut Suomessa 1950-luvulta lähtien. Se on pitkäaikaissairaus, jonka synnyssä sekä perinnöllisellä taipumuksella että ympäristötekijöillä on merkitystä. Syitä nuoruustyypin diabeteksen ilmaantuvuuden jyrkkään lisääntymiseen ei vielä tunneta.
Vauvana saatu D-vitamiini suojaa nuoruustyypin diabetekselta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (ent. Kansanterveyslaitoksen) sekä Tampereen ja Oulun yliopistojen toteuttaman tutkimuksen mukaan riski sairastua nuoruustyypin diabetekseen on kahdeksankertainen lapsilla, jotka eivät saa D-vitamiinia verrattuna lapsiin, jotka saavat sitä säännöllisesti.
Lue lisääTutkimukseen kutsuttiin kaikki vuonna 1966 syntyneet lapset Oulun ja Lapin läänin alueelta. Seurantatutkimus oli alansa ensimmäinen.
Tulokset osoittivat, että D-vitamiinivalmisteiden antaminen on suotavaa alle 3-vuotiaille lapsille ja odottaville ja imettäville naisille neuvolasuositusten mukaisesti. Mikäli lapsen oli epäilty sairastaneen riisitautia ensimmäisen elinvuoden aikana, hänen riskinsä sairastua diabetekseen oli kolminkertainen muihin verrattuna.
Lähde: Elina Hyppönen, Esa Läärä, Antti Reunanen, Marjo-Riitta Järvelin, Suvi M. Virtanen. Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth cohort study. Lancet 2001; 358:1500-1503
